søndag 9. juni 2013

Hvem der?


Når jeg går tur
har jeg alltid med meg kamera.
Og jeg liker å ta bilder av fugler,
det er alltid kjekt å "fange" nye arter,
selv om resultatet ikke blir i nærheten av fuglefotografenes.
Men her forleden kveld, tenkte  jeg at jeg ikke gadd å bære
 på det tunge objektivet.
Og valgte et lettere uten særlig zoom.
Det skulle jeg ikke ha gjort.
For akkurat på denne turen, kom det plutselig
en mektig fugl seilende over meg. Veldig nært.
Og jeg hadde gått fra zoomen!

Jeg huket meg bare ned i gresset for ikke å skremme,
knipset noen bilder og håpet de i ettertid ville hjelpe meg 
til å bestemme hvilken fugl jeg så.
For ørn er jeg temmelig sikker på at det ikke var.
Det stemte ikke helt verken med silhuetten, fargen eller lyden.
For den ga fra seg noen slags skrik.
Er det noen som kan hjelpe meg?


Kvaliteten på bildet ble dårlig fordi jeg måtte beskjære veldig, og det var vanskelig å ta bilde rett mot himmelen. Jeg tok likså godt bort hele fargen. Men mener fuglen var veldig mørk brun. Uten lyse felt under vingene.


6 kommentarer:

  1. Hei!
    Det er ei Havørn. Li vanskelig med aldersbestemmelse men ingen ungfugl med tanke på at den holder på å skifte vingefjær..

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Det var nok det med vingene som forvirret oss mest. Dessuten hadde jeg trodd at halen skulle vært lysere og mer vifteformet.

      Slett
    2. Hei! Dette bildet viser en klassisk silhuett i glideflukt. Da er vingene vinklet med lett knekk og halen er samlet for å få minst luftmotstand. Ved sveveflukt eller sirkling spres vinger og hale for å få mest mulig løft. Halen til Havørn blir mer hvit med årene men det er ikke før i 6 - 7 års alderen at Havørna har en helt hvit hale. Hos Kongeørna er det motsatt. Der er halen hvit med svart endebånd som ungfugl men blir mørkere etter som de blir eldre. Det samme gjelder for vingeundersidene. Store hvite felt ses på de yngste fuglene mens de voksne er mer grå og mørke under vingene ;)

      Slett
    3. Så bra! Tusen takk for nyttig informasjon:) Mye å lære...

      Slett
  2. Gøy å treffe på Havørn, en flott opplevelse..

    Ottar

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en hilsen:)